Strategie

Content marketing onderscheidt zich van communicatie door de strategie. We kijken zorgvuldig naar uw organisatie, doelgroep en de markt waarin u opereert. De strategie zorgt voor een optimaal rendement van uw  content marketing.

We geloven in maatwerk. Niet bij iedere organisatie ligt de focus van de strategie op dezelfde onderdelen. Dit bepalen we aan de hand van de bedrijfsgrootte, het aantal bestaansjaren en de de markt waarin u opereert. Zo creëren we altijd een passende strategie.

Het doel staat voorop

Marketing gebeurt altijd vanuit een doel. Dit kan een verbeterde merkbekendheid zijn, het verhogen van het aantal gekwalificeerde leads of het binden van uw bestaande klanten. Vanuit dit doel wordt de rest van de strategie uitgewerkt.

Wie is uw doelgroep?

Vanuit het doel gaan we kijken naar de doelgroep. Wie is uw klant eigenlijk? Wilt u een bredere doelgroep bereiken dan alleen uw klantenkring? Of juist voornamelijk bestaande klanten? Op basis van de doelgroep worden één of meerdere personas uitgewerkt, die model staan voor de verschillende segmenten in uw beoogde doelgroep.

Het fietswiel model

We werken vanuit twee overtuigingen:

  1. Bouw nooit op geleende grond.
  2. We geloven in omni-channel marketing, dat wil zeggen: overal aanwezig zijn waar uw klant ook is.

Daarom stellen we de website, de ultieme vorm van owned media, centraal in de communicatie. De bezoekers trekken we vervolgens aan via e-mail, social media en zoekmachines. Dit zijn als het ware de spaken in uw content marketing strategie.

Juiste content, juiste persoon, juiste moment

Om gerichte content te bieden, kijken we naar uw salesfunnel. Welke fases zijn hierin te onderscheiden? Welke fases doorloopt uw klant zelf? Dit zetten we tegenover de verschillende segmenten in uw doelgroep. Hieruit volgt de engagement cyclus. Hierin kunt u precies zien in welke fase u de klant informatie moet bieden om ze door uw salesfunnel heen te begeleiden.

Waar we ons hoofd voor u over breken

Naast het bovenstaande, pakken we onderstaande onderdelen uit de content marketingstrategie voor u aan.

Waarom zou de klant bij ons komen?

Content niche

Voor het onderwerp van uw content moet u een niche kiezen waarin u toonaangevend kan zijn. U bent toch de expert?

Wat communiceren we? Aan wie? Waarom?

Content marketing mission statement

Weet wat u schrijft, voor wie u schrijft en welk voordeel uw lezer uit uw content haalt. Gebruik het ook als referentie voor u en uw medewerkers.

Hoe blijven we herkenbaar?

Stijl

We ontwikkelen een herkenbare en consistente stijl van communiceren, die past bij uw lezers.

Wie doet wat?

Verantwoordelijkheden in de organisatie

We bekijken wie in uw organisatie een rol in het content marketing proces kan bekleden. Denk aan content creator en community manager.

Welk doel past bij mijn organisatie?

Content volwassenheid

We gaan na hoe volwassen u al bent. Dit beinvloed welke doelen u nastreeft, welke doelgroepen u moet aanspreken en met welke content.

Waar communiceren we?

Kanaal analyse

Na publicatie op de website wordt uw content verspreid. In de strategie bekijken we welke kanalen het beste bij u passen. Denk aan e-mail en social media.

Hoe vinden onze klanten ons?

Zoekterm analyse

Content is perfect om beter gevonden te worden via Google. Om te bepalen waar u op gevonden wil worden, voeren we een zoekterm analyse uit.

Hoe weten we of dit werkt?

Google Analytics

Om te kijken welke resultaten de content halen en om te kijken wat we kunnen optimaliseren, stellen we uw Google Analytics in.

Hoe bewaren we het overzicht?

Actieplan

In een actieplan zetten we alles op een rijtje: welke doelen zijn er voor ieder kanaal en segment? Met welke content bereiken we dit? Wie is verantwoordelijk?

Hoe zorgen we voor een goede uitvoering?

Handleiding

We leveren een handleiding aan waarin alle stappen van het proces staan uitgelegd. Hiermee verzekert u zich dat iedereen efficiënt te werk kan gaan.

Werkt dit wel in ons systeem?

Laagdrempelig

U hoeft geen extra systemen te gebruiken; we ontzorgen u volledig. Alles is op uw organisatie afgestemd en zo laagdrempelig mogelijk.

Hoe halen we deadlines?

Content kalender

We houden voor u een content kalender bij, waarin staat wat wanneer moet gebeuren. Zo mist u nooit een deadline en mist de lezer geen content.